Svenska Narkotikapolisföreningen - Tema: Cannabis

Svenska Narkotikapolisföreningens tidning har nu kommit ut med nummer 4 för 2006. Cannabis är temat för årets sista nummer, som innehåller ett stort antal intressanta artiklar:

  • Cannabis – psykoser, minnesproblem och andra störningar vid cannabismissbruk
  • Cannabis i populärkulturen
  • Cannabis – en tickande bomb
  • Tullbeslag av cannabis
  • Marijuana allt populärare bland unga missbrukare
  • Missbruk av industrihampa
  • Spanien första anhalt för cannabis från Marocko
  • Johan Nilsson leder Rikskriminalens storsatsning mot cannabis
  • Global smugglingsindustri hotar världshandeln och välfärden
Utöver temaartiklar innehåller tidningen också en mängd annat intressant material, bland annat om narkotikabrott på Island; om spetsade drinkar och våldtäktsdroger; om tillslag mot muskelmaffian; om expertmöte om Subutex och vägledande tingsrättsdomar angående Subutex. 

Valda artiklar ur tidningen kommer inom kort att finnas tillgängliga på Svenska Narkotikapolisföreningens hemsida

Saxat ur tidningen (Nr 4 2006):
På Jordbruksverkets hemsida finns regler för odlare samt information om namnen på de trettio hampasorter som är godkända 2006. Att gränsen mellan laglig och olaglig verksamhet är hårfin framgår också av Jordbruksverkets formulering ”All hampaodling som du inte söker stöd för betraktas som narkotikaproduktion. Du som vill odla hampa måste alltså ansöka om gårdsstöd för att inte vara narkotikabrottsling.”
______________________________________________ 

”Nederländska varianter av särskilt stark marijuana, t ex ’netherweed’ är sällsynta i Sverige. Vi ser dem knappast på SKL.” Det säger forensiska botanikern Marianne von Wachenfelt….På SKL har man den senaste tiden sett en stark ökning av svenskodlad cannabis. ”Det väller in varje dag. Det finns hur mycket som helst. Ofta odlar man cannabis för drogframställning ute i industrihampafälten”, noterar von Wachenfelt.
______________________________________________ 

Torgny Peterson

Kommentarer
Postat av: A

"Det väller in varje dag. Det finns hur mycket som helst. Ofta odlar man cannabis för drogframställning ute i industrihampafälten"

- Det skulle jag vilja höra lite mer om. Att odla sin potenta cannabis i industrihampafält tycks, med mina ganska små kunskaper om cannabisodling, väldigt dumt. Dels för att de honplantor av cannabis som är ämnade att röka inte bör pollineras då detta dramatiskt minskar halten thc, dels för att industrihampa är mycket mer snabbväxande och högsträckt, och att den "knarkhampa" som odlas i fältet därför knappt skulle få något ljus.

2007-01-17 @ 12:31:18
Postat av: Torgny Peterson

Hej igen Albin!

Jag föreslår att du kontaktar SKL om du är intresserad. Tel: 013-241400.

2007-01-17 @ 13:13:14
Postat av: Albin

Nåväl, vi får väl se om jag ringer SKL, jag har svårt att se att jag skulle få mycket till svar.

Jag föreslår istället att du svarar min längre och mer intressanta kommentar i "Expressen och Cannabis II", kanske kan vi få igång en intressant diskussion utan de klyschor, glåpord och fingrar för öronen som brukar vara standard från båda hållen i sådana här debatter.

Industrihampa vet jag inte särskilt mycket om, jag är helt enkelt inte lagom insatt för att ta en längre diskussion om det.

Trevlig helg!

MVH
Albin

2007-01-19 @ 18:20:14
Postat av: Torgny Peterson

Hej igen!

Ställer du frågor till SKL är jag övertygad om att du får svar. Det kostar i vart fall inte mer än ett samtal att försöka.

När det gäller dina kommentarer under 'Expressen och cannabis II' får du vända dig till Britta Svensson. Jag kan inte svara för vad hon har skrivit.

Have a nice weekend!

2007-01-20 @ 08:08:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0